zaterdag 24 mei 2014

Het trapveldje - B4

Voor dit blok gebruik ik weer de StarWars manier. De StarWars manier komt van de manier waarop ik de Lensquilt heb leren maken. Ik geloof dat het officieel foundation piecing heet.

Eerst het patroon overtekenen op vliesline. (Het is geen plakvariant)


Middenstofje erachter met de goede kant naar beneden.


Dan een stukje met de verkeerde kant weer iets groter dan stukje 2.


En precies over het lijntje met de machine. Het lijkt echt ingewikkelder dan het is.


Om niet te grote naden te hebben bestaat er een superhandig lineaaltje: add-a-quater. Er zijn zelfs add-an-eight-varianten verkrijgbaar. Vliesline omvouwen en na het snijden zijn alle naden even breed. Ik kan niet meer zonder.


Ik ben niet zo goed in uitleggen via dit beeldscherm merk ik, maar na twee strookjes is dit het resultaat:


En na een aantal herhalingen van passen, stikken, omvouwen, strijken, snijden en weer passen is al snel dit voetbalveldje het resultaat.


Je kunt deze techniek niet bij alle blokken gebruiken, maar mijn puntjes zijn op deze manier wel een stuk scherper.






10 opmerkingen:

  1. Leuk Sas, goed uitgelegd hoor!!!!!
    Prima te doen zo.
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Star Wars?!? Daar moet vast een verhaaltje achter zitten. Ik ben nieuwsgierig. Maar supertof blokje weer zo trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Al ben en blijf ik toch meer van het handwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi blokje,ik snap je uitleg helemaal.Bedankt wat dat wordt mijn volgende blokje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi zo je blok, doe heel graag deze techniek
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er goed uit, inderdaad strak en scherp.
    grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het een heerlijke methode en vond het een uitdaging zoveel mogelijk Jane blokjes met paper piecing te maken. Leuk in die jaren 30 kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor je uitleg ! Ik vind het helder en moet toevallig ook een paar DJ blokjes maken met de paperpiecing methode. Ik ga het deze week nog proberen ! Nogmaals dank !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Да! Я недавно освоила технику шитья по бумаге. Очень удобно. Идеально аккуратно.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor het achterlaten van een berichtje. Volgers en reacties zijn de pareltjes bij het bloggen. Ivm de vele spamberichten even geen anonieme reacties meer.